Kunst in de Stad is laureaat Prijs Wivina Demeester voor excellent bouwheerschap 2023

Sinds 2019 wordt door de werking Kunst in de Stad, opererend vanuit Middelheimmuseum, de collectie kunst in de publieke ruimte van de stad Antwerpen beheerd, onderzocht en ontwikkeld. Dit laatste gebeurt voornamelijk via het uitschrijven van nieuwe kunstopdrachten aan hedendaagse kunstenaars. De voorbije vier jaar breidde de stad Antwerpen de collectie Kunst in de Stad zo uit met niet minder dan zeven nieuwe permanente publieke kunstwerken. De stad Antwerpen ziet deze werking nu beloond met de ontvangst van de Prijs Wivina Demeester voor excellent bouwheerschap 2023 in de categorie Kunst in opdracht.

Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur stad Antwerpen: "We zijn erg trots deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Met Kunst in de Stad heeft Antwerpen een unieke erfgoedwerking ontwikkeld waar opdrachtgeverschap een essentieel onderdeel van uitmaakt. Zo blijft onze collectie kunst in de publieke ruimte levendig en garanderen we de kwalitatieve creatie van het artistiek erfgoed van morgen."

Twee Antwerpse projecten in het bijzonder werden gehonoreerd: Sammy Baloji’s The Long Hand (2022) en Lili Dujourie’s Mimesis (2022). Beide projecten zijn site-specifieke interventies van kunstenaars die een unieke positie innemen in het Belgische en internationale kunstenveld. Meer informatie over deze kunstwerken kan u hier en hier vinden.

Samuel Saelemakers, curator collectie Kunst in de Stad: "Kunst in opdracht is een complex proces waarbij artistieke autonomie vorm en plaats moet krijgen binnen een helder kader van publieke belangen en betekenissen. Mijn dank gaat dan ook naar Lili Dujourie en Sammy Baloji, alsook alle andere kunstenaars waarmee ik heb gewerkt de voorbije jaren. Ik draag deze prijs aan hen op uit erkentelijkheid voor hun werk, hun vertrouwen, hun durf en hun visie. "

Over de Prijs Wivina Demeester

De Prijs Wivina Demeester voor Excellent Bouwheerschap erkent publieke en semipublieke bouwheren die door hun aanpak en zin voor vernieuwing tonen dat ze kwaliteit en duurzaamheid vooropstellen. De prijs wordt uitgereikt in drie categorieën: ‘Masterplan’, ‘Architectuur’ en ‘Kunst in opdracht’.

Een deskundige jury bestaande uit Marleen Goethals (docent Universiteit Antwerpen), Tine Van herck (PTArchitecten, docent KULeuven), Els Demeestere (Provincie West-Vlaanderen) en Els Silvrants-Barclay (curator, docent ETH Zurich) beoordeelde 23 dossiers op hun opdrachtformulering, het procesverloop en de kwaliteitsbewaking van het eindresultaat. De jury stelde een shortlist op van projecten. Na de plaatsbezoeken werden uiteindelijk zes genomineerden en vier laureaten aangeduid. Alle zes genomineerden werden door de jury als voorbeeldig beoordeeld en krijgen met de uitreiking van de prijs dus een erkenning. De genomineerden krijgen een studiereis aangeboden in 2024. De laureaten van elke categorie ontvingen het kunstwerk Bouwerkrans - Prijs Wivina Demeester, gerealiseerd door kunstenaar Liesbeth Henderickx.

Uit het juryverslag

“Sinds jaren verzet Kunst in de Stad pionierswerk door kunstopdrachten te situeren binnen het meervoudige geheel van kunstwerken in de publieke ruimte van Antwerpen. Op die manier wordt ingegaan op complexe vragen rond geschiedschrijving, representatie, collectiviteit of eigenaarschap, met aandacht voor nazorg.

​De jury prijst Kunst in de Stad voor het hanteren van een duidelijk collectieperspectief en de uitmuntende aanpak van de bemiddeling. In beide gevallen werden de kunstenaars doorlopend bijgestaan en ondersteund. De opdrachtgever faciliteert gesprekken met stakeholders en beleidsmakers en plaatst daarbij steeds de artistieke finaliteit van de kunstopdracht voorop, met aandacht voor een faire verloning en realistische productiebudgetten. Dit alles verklaart mee de kwaliteit van het eindresultaat.”

Samuel Saelemakers Curator Collectie Kunst in de Stad | Curator Public Art Collection, Stad Antwerpen - Middelheimmuseum

Foto links bovenaan: ​Sammy Baloji, The Long Hand, 2022, collectie Kunst in de Stad, Antwerpen. Fotografie: Tom Cornille

Foto rechts bovenaan: Lili Dujourie, Mimesis, 2022. Foto: Sigrid Spinnox