Inhuldiging nieuw kunstwerk van Yannick Ganseman in Ekeren

De nieuwe sculptuur Dat hart van jou (2024) van Yannick Ganseman werd vandaag feestelijk ingehuldigd in Ekeren. De kunstenaar maakte dit beeld, geïnspireerd op het ouderschap, op uitnodiging van Kunst in de Stad, een werking van het Middelheimmuseum.

Het kunstwerk Dat hart van jou (2024) is de tweede van zes publieke kunstopdrachten van ‘Voorbij het centrum’, dat nieuwe permanente kunstwerken in de perifere Antwerpse districten voorziet. Het project wordt gerealiseerd met steun van de Vlaamse Gemeenschap.

Over het kunstwerk

Voor de wijk Schoonbroek in Ekeren maakte Yannick Ganseman een tweezijdig bas-reliëf in brons. Op één zijde toont de kunstenaar een mooi huiselijk tafereel van een vader die de verjaardag van zijn dochter viert. Mannen worden in de openbare ruimte vaak uitgebeeld als stoere helden. De vaderfiguur op dit kunstwerk toont net de zachte mannelijke kant.

Op de andere zijde staat een landschap met de Mariakapel van Schoonbroek. In dit kapelletje, op amper 100 meter van het kunstwerk, is een reliëfbeeld opgesteld van moeder Maria met de kleine Jezus. De voor- en achterkant van Gansemans kunstwerk tonen zo twee variaties van het ouderschap. Het toont ook de wisselwerking tussen de leefwereld binnen en de publieke ruimte buiten.

Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: "Dit project brengt kunst naar de wijken waar mensen wonen, werken en leven met elkaar. Het project toont dat kunst overal thuis is, niet alleen in musea of grote pleinen, maar ook hier in Ekeren, in de wijk Schoonbroek. Met dit werk krijgt Ekeren niet alleen een prachtig bronzen reliëf, een ode aan de tedere kracht van het vaderschap, maar ook een tastbare herinnering aan de kracht van de gemeenschap. Later in het project Voorbij het centrum komen ook Deurne, Hoboken, Merksem en Borgerhout aan de beurt.”

Over de kunstenaar

Yannick Ganseman (1984, Leuven) woont en werkt in Brussel. Hij is opgeleid als tekenaar maar werkt als beeldhouwer en schilder. De onderwerpen in zijn kunstwerken zijn nu eens hartverwarmend, dan weer vervreemdend, maar altijd recht uit het leven gegrepen. ​

De kunstenaar ging in gesprek met de leerlingen van het tweede leerjaar van basisschool Willem Tell over zijn leven en kunstwerk. Onder begeleiding van Yannick Ganseman maakten de kinderen zelf ook kunstwerken.

Voorbij het centrum

Het nieuwe kunstwerk kadert in het meerjarige project ‘Voorbij het centrum’ van Kunst in de Stad, de werking van het Middelheimmuseum die zorg draagt voor kunst in de openbare ruimte in Antwerpen. Het wordt mee gerealiseerd met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.

Begin dit jaar gaf Kunst in de Stad de opdracht aan zes hedendaagse kunstenaars om een nieuw kunstwerk te maken, lokaal verankerd met het district waar het zal worden geplaatst. Dat hart van jou (2024) is de tweede van de zes sculpturen die werd gerealiseerd. De andere kunstwerken, in andere districten, zullen ingehuldigd worden in de loop van 2024 en in het voorjaar van 2025.

Foto's van het kunstwerk Dat hart van jou van Yannick Ganseman zijn beschikbaar voor de pers in de mediagalerij. © Tom Cornille.

Districtsschepen voor cultuur Marc Elseviers: "Het is een eer dat het kunstwerk van Yannick Ganseman een plek krijgt in Ekeren, in onze wijk Schoonbroek. Het kunstwerk toont een warm, huiselijk tafereel van een vader en zijn dochter, op een locatie waar dagelijks kinderen met hun ouders langs fietsen op weg naar school. Die verbinding, tussen het kunstwerk en het district, is de kracht van Kunst in de Stad."

Vorige inhuldiging 'Voorbij het centrum':

Laura Kerstens

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen