Inhuldiging nieuw kunstwerk van Kati Heck in Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Op zaterdag 28 september werd de nieuwe sculptuur Ombuds Bärli (2024) van Kati Heck feestelijk ingehuldigd in Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Het beeld is geïnspireerd op het wapenschild en andere unieke kenmerken van het district. De kunstenaar maakte Ombuds Bärli (2024) in opdracht van Kunst in de Stad, een werking van het Middelheimmuseum met de steun van de Vlaamse Gemeenschap. Het kunstwerk is de eerste van zes publieke kunstopdrachten van ‘Voorbij het centrum’, een project dat nieuwe permanente kunstwerken in de perifere Antwerpse districten voorziet.

Het nieuwe kunstwerk Ombuds Bärli (2024) van Kati Heck verwelkomt iedereen die vanuit de Havenweg via de Steenovenstraat aankomt in Berendrecht. Op een sokkel staat een grote vriendelijke beer, die met zijn rechterpoot een schild vasthoudt en op zijn kop een groot ei draagt. Het reigersei op de kop van de beer verwijst naar het Reigershof en het Reigersbos. Het schild heeft de vorm van een waterlelieblad. Heck verwijst met deze elementen naar het wapenschild van het district.

Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur: "Ontmoet Ombuds Bärli: Kati Heck’s speelse ode aan Berendrecht, waar een grote, vriendelijke beer, een reigersei en een waterlelieblad de geschiedenis en natuur van het district samenbrengen in een hartverwarmend kunstwerk. Het kunstwerk is de eerste van zes publieke kunstopdrachten van ‘Voorbij het centrum’, een project dat nieuwe, blijvende kunstwerken in onze Antwerpse districten voorziet.”
Rudi Sempels, districtsschepen voor cultuur: “Onder het motto ‘Kunst verrijkt onze wereld en versterkt onze identiteit’ realiseerde het districtsbestuur 3 straffe kunstwerken voor onze polderdorpen: 'Het DNA van de Polder' (Albert De Vree), '-Release...' (Sergio De Beukelaer) en Polderkracht (Wesley Vanreusel). We zijn dan ook erg blij dat het stadsbestuur ons district uitkoos voor de plaatsing van dit nieuwe kunstwerk dat perfect bij ons polderdistrict past."

Over de kunstenaar

Kati Heck (1979, Düsseldorf) woont en werkt in Pulle. De kunstenaar staat gekend om haar heldere, maar enigszins raadselachtige schilderijen, waarin ze de spanning opzoekt tussen virtuoos realisme en ongebreidelde fantasie. Haar oeuvre omvat zowel sculptuur als fotografie, film en performance. De inspiratie haalt ze uit de kunst- en literatuurgeschiedenis, lokale folklore en haar eigen alledaagse leefwereld. Om voeling te krijgen met het district ging Kati Heck tijdens een kennismakingsmoment in overleg met de bewoners.

Voorbij het centrum

Dit nieuwe kunstwerk kadert in het project ‘Voorbij het centrum’ van Kunst in de Stad, een werking van het Middelheimmuseum en wordt gerealiseerd met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.

Begin 2024 werd aan zes kunstenaars gevraagd om een nieuw kunstwerk te maken, elk voor een ander district. Dit initiatief van Kunst in de Stad sluit aan bij de ambitie van de betrokken districten om nieuwe kunstwerken in de openbare ruimte te plaatsen. Ombuds Bärli (2024) is de eerste van de zes sculpturen die werd gerealiseerd. De andere kunstwerken, in andere districten, worden ingehuldigd in de loop van 2024 en in het voorjaar van 2025.

Foto's van het kunstwerk Ombuds Bärli (2024) van Kati Heck zijn beschikbaar voor de pers in de mediagalerij © Tom Cornille.

Laura Kerstens

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen