Verworven voor het Middelheimmuseum

Schenkingen, aankopen en bruiklenen

Het Middelheimmuseum zorgde in het afgelopen jaar niet alleen voor een boeiend tentoonstellingsprogramma: deze projecten krijgen ook een duurzame weerslag in een uitbreiding van de museumcollectie. Ook enkele bestaande werken komen als langdurige bruikleen naar het Middelheimmuseum.

De focus van het Middelheimmuseum ligt bij de beeldhouwkunst. Die staat al lang niet meer altijd op een sokkel, maar kan ook de gedaante aannemen van levende sculpturen (performances), installaties, sculpturaal-architecturale constructies en andere kruisbestuivingen die een nadrukkelijke ruimtelijke component hebben. Het Middelheimmuseum heeft als doel die veelzijdigheid van de beeldhouwkunst, zoals die zich op het internationale speelveld ontplooit, uit te dragen en te verzamelen voor de komende generaties.

De vaste collectie van het museum breidt dan ook jaarlijks uit. Het gaat meestal om nieuwe werken die speciaal voor het museum gecreëerd worden, maar ook bestaande werken worden verworven, als ze het collectieprofiel van het museum op een uitzonderlijke manier versterken. Verwervingen voor het Middelheimmuseum gebeuren dankzij de genereuze schenkingen door kunstenaars en estates, dankzij de steun van de vriendenvereniging de vzw Middelheim Promotors en haar structurele sponsors en dankzij de goede samenwerking die het museum kan aangaan met nationale en internationale (privé)collecties.

"Die werkwijzen hebben allemaal een gelijke noemer, een essentieel gedeeld kenmerk: het gaat telkens om belangrijke en duurzame vormen van samenwerking. Deze verwervingen zijn het resultaat van relaties, waarin door de betrokkenen niet alleen financieel geïnvesteerd wordt, maar ook met tijd, aandacht en passie. De waarde van de werken wordt niet alleen door hun eigen artistieke waarde en hoge kwaliteit bepaald, maar ook in belangrijke mate door déze moeilijk tastbare, moeilijk meetbare investeringen. We zijn ons daar als museum, als stad, zeer bewust van." - Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud

Een aantal werken werden reeds aan het publiek voorgesteld in de tentoonstellingen van 2018-2019, andere zullen voor het eerst te zien zijn in het museum vanaf 12 oktober 2019, bij de opening van het nieuwe collectiepaviljoen.

Het gaat om de volgende werken:

Adrien Tirtiaux, Heaven & Earth, 2018
aangekocht door het Middelheimmuseum

Jan Dries, meditatieve ruimte het zelf zijn, 1974 – 2019
schenking van het concept door Estate Jan Dries, uitvoering gefinancierd door de Middelheim Promotors

William Forsythe, Debut, 2018
William Forsythe, Backwards, 2018
William Forsythe,  Towards the Diagnostic Gaze, 2013-2018
aangekocht door de Middelheim Promotors en geschonken aan het Middelheimmuseum

Dennis Tyfus, De Nor, 2018
langdurige bruikleen door de kunstenaar

Dennis Tyfus, The Pogo Never Stops, 2018
aangekocht door de Middelheim Promotors en geschonken aan het Middelheimmuseum

Louise Lawler, Birdcalls, 1972-81
langdurige bruikleen door The LeWitt Collection

Peter Rogiers, The Garden, 2012
Silver Cakespoons, 2012
Zilver Fruit, 2012
The Fly, 2016
Peter Rogiers, Reclining nude, 2016
Peter Rogiers, The Tip, 2016
Peter Rogiers, Django, 2016
Peter Rogiers, Cock Talk, 2016
Peter Rogiers, Rodeo, 2016
Peter Rogiers, Bird Figure, 2016
aangekocht door het Middelheimmuseum

overzicht_verwervingen.pdf 2 MB

Voor het verwerven van werken voor de collectie geniet het Middelheimmuseum de steun van:

Middelheim Promotors en Ackermans & van Haaren, Argo Law, Art Secure by Vanbreda Risk & Benefits, BASF, BNP Paribas Fortis, CMB, Cordeel, Delen Private Bank, Deloitte, Deme, Grant Thornton, Havenbedrijf Antwerpen, Hubo, Hugo Ceusters, inno.com, KBC, Laurius, Leasinvest Real Estate, L.I.F.E., Mathieu Gijbels, Pamica, SipWell, Soudal.

Rafaelle Lelievre Pers en communicatie Middelheimmuseum
Over Middelheimmuseum

Het Middelheimmuseum is een unieke instelling waar het verrassende samenspel tussen kunst en natuur voor bijzondere ervaringen zorgt. Het openluchtmuseum toont moderne en hedendaagse kunst in een groene parkomgeving. Stukken van onder meer Auguste Rodin, Henry Moore, Rik Wouters, Juan Muňoz, Panamarenko, Chris Burden, Dan Graham, Ai Weiwei, Roman Signer, Bruce Nauman… geven een uniek overzicht van meer dan honderd jaar beeldende kunst.

Jaarlijks nodigt het museum gerenommeerde of beloftevolle kunstenaars uit. Los van de 'white cube' van een museumzaal gaan zij in interactie met de eindeloze mogelijkheden van de parkruimte en de bestaande collectie. Dit stimuleert hen tot nieuw werk op maat van het Middelheimmuseum. Het museum werkte al samen met o.m. Berlinde De Bruyckere, Wim Delvoye, Yoshitomo Nara, Paul McCarthy, Chris Burden, John Körmeling, Erwin Wurm, Richard Deacon...

Met jaarlijks ongeveer 500 000 bezoekers is het gratis toegankelijke Middelheimmuseum een laagdrempelige toegangspoort tot moderne en hedendaagse beeldende kunst, voor jong en oud, van natuurliefhebber tot expert, kortom iedereen die wil leren over, zich wil laten inspireren door, of gewoonweg wil genieten van beeldhouwkunst in een prachtig museumpark. Cultuur en recreatie zijn er optimaal samengebracht.

Het Middelheimmuseum in beeld:

Met de steun van:

Met de steun van Toerisme Vlaanderen