Verrassende zomer in het Middelheimmuseum

Het Middelheimmuseum verwent deze zomer zijn bezoekers. Niet alleen opent er dit weekend op feestelijke wijze een nieuwe zomertentoonstelling met spectaculair werk van Peter Rogiers, er is voortaan ook Wifi beschikbaar doorheen het park en er wordt een nieuwe app gelanceerd. Bovendien verwelkomt het museum een kunstwerk van Anne-Mie Van Kerckhoven en krijgt het met de stadsdichter deze zomer ook een nieuwe inwoner.

Het Middelheimmuseum is geen museum zoals een ander. Het gratis toegankelijke openluchtmuseum toont moderne en hedendaagse kunst in een groene parkomgeving. Onder statige bomen, langs brede wandelpaden en op uitnodigende grasvelden ontmoet u grote namen als Auguste Rodin, Henry Moore, Rik Wouters, Juan Muñoz, Panamarenko, Chris Burden, Dan Graham, Ai Weiwei, Roman Signer…  En deze zomer verwennen we onze bezoekers extra.

Zomertentoonstelling ‘Peter Rogiers. CLUSTER’

Deze zomer toont de Belgische kunstenaar Peter Rogiers in het Middelheimmuseum een selectie uit zijn oeuvre van de afgelopen twintig jaar. CLUSTER is meer dan een klassieke overzichtstentoonstelling. Rogiers combineert eigen werk – speciaal voor dit soloproject maakte hij liefst zeventien nieuwe werken – met een aantal zorgvuldig gekozen kunstwerken uit de vaste collectie van het Middelheimmuseum.

Met zijn tegelijkertijd krachtige én speelse beeldtaal wil de kunstenaar het hebben over goede versus slechte smaak, mainstream versus marginaal en conventie versus creativiteit. Door zijn aandacht voor minder gekende kunstenaars, zet Rogiers de toeschouwer aan tot een eigenzinnige blik op deze én op zijn eigen werken.

De clusters worden, bijna als nieuwe totaalkunstwerken, gepresenteerd op grote sokkels in het Braempaviljoen en de Hortiflora en Het Huis.

Op zaterdag 21 mei is er vanaf 12.00 uur een spetterend openingsfeest met DJ’s Rafael, Tim Vanhamel & Benny Bang, Guillaume Bijl, foodtrucks, rondleidingen door museumgidsen, een artist talk door de kunstenaar en poëzie van stadsdichter Maarten Inghels.

Gratis WIFI in het park en een nieuwe Middelheim App

Vanaf nu kan je de Middelheimcollectie ontdekken via een applicatie die je downloadt op je eigen smartphone en die je info verschaft over 58 belangrijke werken in de collectie.

Foto’s en films over de opbouw van werken, kunstenaars aan het woord, verhalen van Vlaamse jeugdauteurs, bekende Vlamingen over hun lievelingsbeeld, interpretaties van jongeren, archiefbeelden van tijdelijke tentoonstellingen, info over de geschiedenis van het museum ... Je kan het allemaal ontdekken in de gloednieuwe Middelheim App.

Doorheen het park is nu ook gratis WIFI beschikbaar, onder meer voor het gebruik van de Middelheim App, maar ook om van het Middelheimmuseum een inspirerende werkplek of een nog leukere hang-out te maken, voor jong en oud.

Nieuw kunstwerk van Anne-Mie Van Kerckhoven

Bijna exact een jaar geleden werd het 450-jarige bestaan van het Stadhuis gevierd met een hedendaags bloementapijt op de Grote Markt. 175.000 planten en 67 vlaggen brachten toen de zomer in de stad in het totaalkunstwerk Flower Power. De 67 vlaggen krijgen vanaf vandaag een nieuwe bestemming in het Middelheimmuseum.

Dit werk, waarvoor Anne-Mie Van Kerckhoven nauw samenwerkte met het museumteam en de groendienst, kreeg als titel: Voor alle Seizoenen. Het is een sculptuur op de rand van het twee- en driedimensionale, en een actuele invulling van de historische connotaties tussen monument, vlag en sculptuur. Het is daarom voor het Middelheimmuseum een zeer relevante aanvulling op de collectie.

Stadsdichter Maarten Inghels

Meteen bij zijn aanstelling als stadsdichter liet Maarten Inghels optekenen dat hij een speciale voorliefde had voor het Middelheimmuseum. Intussen zijn de eerste stadsgedichten er, en was er ook al even een regel van het ingezaaide Lentegedicht te lezen in het Middelheimmuseum.

Vanaf 22 juni zal de stadsdichter zijn intrek nemen in het bootshuis Gloriette, dat momenteel nog gerestaureerd wordt. Meer informatie over zijn plannen tijdens zijn residentie in het museumpark doen we later uit de doeken.

Kunstproject ‘ROUNDABOUT #01. Paul Hendrikse’

Aubette - het kleine ronde gebouwtje dat zich ter hoogte van de hoofdingang bevindt en dat onlangs helemaal werd gerestaureerd – wordt dan weer een toonplek voor hedendaagse experimentele beeldhouwkunst in de vorm van wisselende tentoonstellingen. Antony Hudek, directeur van Objectif Exhibitions, neemt de selectie van kunstenaars voor zijn rekening.

De spits wordt afgebeten door Paul Hendrikse, een kunstenaar die in 1977 in Nederland geboren werd. Paul Hendrikse sluit voor zijn werk ‘The Sculptor, the Model, the Referent (Cabinet of Gestures)’ aan bij een ouder project, waarvoor hij de nalatenschap onderzocht van Lode Craeybeckx.

En een ruim publieksaanbod

Het bezoekersprofiel van het Middelheimmuseum is zeer divers. Het openluchtmuseum verwelkomt wandelaars en joggers, kunstliefhebbers, kunstkenners en iedereen die wil leren over, zich wil laten inspireren door, of gewoonweg wil genieten van moderne en hedendaagse beeldhouwkunst in een prachtig park.

In het Middelheimmuseum is er voor elk wat wils. Wandelingen en rondleidingen, vakantieateliers, thematische ontdekkingstochten, een beeldig loopparcours… en dit voor volwassenen, gezinnen, kinderen, jongeren, scholen, individueel of in groepsverband. Vaak is dit aanbod gratis.

Ook voor mensen met dementie en hun mantelzorgers en voor groepen uit Woonzorgcentra met mensen met dementie is er sinds kort een aanbod op maat. Het museum organiseert ook rondleidingen en/of creatieve ateliers voor volwassenen met een verstandelijke of visuele handicap gezinnen, en werkt ook een gepast aanbod uit voor mensen met een beperkt taalniveau.

Rafaelle Lelievre Pers en communicatie Middelheimmuseum, Stad Antwerpen