Rug aan rug: Ria Pacquée en Ana Mendieta

Deze zomer ontvangt het Middelheimmuseum twee grote namen, die werken met performancekunst: Ria Pacquée en Ana Mendieta. De tentoonstellingen geven rug aan rug blijk van een diverse kunstenaarspraktijk die zij ontwikkelden vanuit het lichaam als werkinstrument; zoals een beeldhouwer gaan ze hun eigen materie ‘te lijf’, en geven een eigentijdse antwoord op de traditie van de figuratieve beeldhouwkunst. De werken in beide projecten zijn doordrongen van een koppige dosis lef en adresseren in sterk visuele beelden onze collectieve en individuele identiteit.

Ria Pacquée
They are looking at us, we are looking at them
​25.05 - 22.09.2019

Al sinds de jaren zeventig onderzoekt Ria Pacquée (B, 1954) het begrip identiteit. Dat doet ze met haar eigen lichaam als werkinstrument: in performances en body art, maar ook in recente installaties en videowerken. Vanuit haar houding als performer neemt zij zelf in het werk – voor of achter de camera – een centrale positie in,  zonder dat het biografisch of persoonlijk wordt. Voor Pacquée is identiteit een open en dynamische constructie in constante dialoog met de buitenwereld. Ze ontrafelt de mechanismen in onze samenleving en doet ons nadenken over de systemen die wij elke dag onbewust toepassen en hoe wij onze identiteit en onze realiteit vormgeven.

Met deze tentoonstelling wordt het werk van Ria Pacquée voor het eerst getoond in de context van de hedendaagse beeldhouwkunst en waagt zij zich aan sculpturale installaties in openlucht. De presentatie toont installaties, videowerken en performances, de meeste specifiek voor deze tentoonstelling gecreëerd. In juni is zij dagelijks in het museumpark aanwezig: het eilandje in de parkvijver wordt een maand lang haar werkruimte, waar ze acties bedenkt en uitvoert. Haar residentie is dan ook de kans om haar live aan het werk te zien, want haar performances zijn intuïtief, direct en vluchtig. In juli en augustus vindt elke zondag afwisselend een performance van Ria Pacquée of van een andere kunstenaar, die zij speciaal voor deze tentoonstelling uitnodigde, plaats. Ria Pacquée daagt zo niet alleen haar eigen lichaam uit, maar eveneens dat van de bezoekers en de kunstenaars in en rond haar project.

Persbeelden

Persttekst_RiaPacquee.pdf 310 KB

​Ana Mendieta
Earthbound
​25.05 - 22.09.2019

Deze solotentoonstelling toont voor het eerst in België een bredere selectie werken van de Cubaanse Ana Mendieta (1948–1985). Drieënveertig jaar na haar performance in het ICC (Internationaal Cultureel Centrum) op 24 april 1976, is haar werk opnieuw te zien in Antwerpen. Haar films en foto’s vertonen sculpturale werken die moeiteloos een plaats opeisen in de internationale canon van de hedendaagse kunst. Voor het eerst worden deze werken getoond in de context van een openluchtmuseum voor beeldhouwkunst, het Middelheimmuseum.

Daarmee opent de tentoonstelling Earthbound een nieuw perspectief op de verhouding van de mens tot zijn omgeving. Het werk van Mendieta zoekt via rechtstreeks lichamelijk contact met de natuur zowel naar een vorm van individuele zelfexpressie als naar een universele voorouderlijke kracht. In het Middelheimmuseum, waar zowel kunstenaar als bezoeker onderhevig zijn aan de natuurelementen, komen de artistieke ideeën van Mendieta perfect tot hun recht. Haar werk roept maatschappelijke vragen op, maar illustreert ook een visieverschuiving in de beeldhouwkunst, van een objectgerichte traditie naar een meer open kunstvorm verbonden met land art en performance.

​De tentoonstelling werd gerealiseerd in samenwerking met the Estate of Ana Mendieta Collection & Galerie Lelong & Co.

Perstekst_AnaMendieta.pdf 225 KB Persbeelden_AnaMendieta.pdf 2 MB

SAVE THE DATES

Kunstenaarsgesprek
​Zaterdag 25 mei, om 13.00 uur
​Met Ria Pacquée, Raquel Cecilia Mendieta, Ricardo Brey, Johan Pas en Sara Weyns, gemodereerd door Pieter Boons.

Feestelijke opening van de tentoonstellingen
​Zaterdag 25 mei 2019
​Doorlopend performances van Ria Pacquée, onaangekondigd
​Toespraken, om 14.30 uur
​- Verwelkoming door Sara Weyns, directeur Middelheimmuseum
​- Inleiding bij de tentoonstelling door Pieter Boons, curator Middelheimmuseum
​Rondleidingen door museumgidsen van 16.15 - 17.45 uur, 16.30 - 18.00 uur, 17.00 - 18.30 uur, 17.30 - 19.00 uur
Le Tag/200m, Joëlle Tuerlinckx, om 17.00 uur
​Foodtrucks & DJ’s

Eilandresidentie van Ria Pacquée
Dagelijks in juni (behalve op maandag), van 12.00 – 18.00 uur.

Performances
​Elke zondag gedurende de duur van de tentoonstelling, om 17.00 uur
Le Tag/200m, Joëlle Tuerlinckx

Elke zondag in juli en augustus, om 14.00 uur
​- Ria Pacquée op 14.07, 28.07, 11.08, 25.08
​- Suchan Kinoshita (JP, 1960) op 7.07
​- Tsubasa Hori (JP, 1976) op 21.07
​- Lilibeth Cuenca Rasmussen (PH, 1970) op 4.08
​- Minja Gu (KOR, 1977) op 18.08

Ria Pacquée - Foto Ans Brys
​Ana Mendieta, Untitled: Silueta Series, 1978 (Still from super-8mm film transferred to high definition digital media) © The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC. Courtesy Galerie Lelong & Co.