Publiek Figuur #4: Iván Argote in het Stadspark Antwerpen

12 mei 2023 tot 19 mei 2024

Publiek Figuur is een jaarlijkse kunstopdracht uitgeschreven door Kunst in de Stad, waarbij een hedendaagse kunstenaar uitgenodigd wordt om een nieuw publiek kunstwerk te creëren en tentoon te stellen in het Stadspark. Met de vraag “Wie of wat plaatsen we vandaag op een voetstuk?” als vertrekpunt biedt dit project perspectief op de mogelijke toekomst van kunst in de openbare ruimte alsook een hedendaagse artistieke respons op de historische collectie Kunst in de Stad.

“Met Publiek Figuur nodigen we de Antwerpenaar en de bezoeker uit tot een kritische reflectie over de plaats en betekenis van kunst in de openbare ruimte. Via verrassende nieuwe kunstwerken zetten we aan tot debat en de uitwisseling van meningen met een open geest.” – Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur stad Antwerpen

Voor de vierde editie van Publiek Figuur presenteert kunstenaar Iván Argote (°1983, Colombia, woont en werkt in Parijs) de sculptuur ‘Antipodo’.

“Kunst in de publieke ruimte roept vragen op, midden in de stad en in het dagelijkse leven, over hoe we onszelf verbeelden, als individu en als maatschappij. 'Antipodo' is een belichaming van complexiteit, maar ook van trots en veerkracht. De figuur beweegt gracieus doorheen een symbolisch veld van vraagstukken over representatie en (h)erkenning.” – Iván Argote, kunstenaar

Antipodo toont een menselijke figuur, wiens houding echter niet helemaal lijkt te kloppen. Door de voeten van de figuur achterstevoren te plaatsen refereert Argote aan historische afbeeldingen van mensen die “aan de andere kant van de aarde” leven. Deze afbeeldingen tonen vaak semi-monsterlijke wezens en vertellen zo, aldus de kunstenaar, hoe “de ander” vaak met vrees en verachting beschouwd werd (en wordt).

Het woord antipode (anti – tegenovergestelde, pode – voet) is ontstaan in het oude Griekenland om een territorium aan de andere kant van de wereld te benoemen. Tijdens de middeleeuwen transformeert de betekenis van het woord en wordt het geïnterpreteerd als “met omgekeerde voeten”. Vreemd genoeg verschijnen dit soort personages met omgekeerde voeten ook in bijvoorbeeld precolumbiaanse mythologie, zoals de “Curupira” in Brazilië, een mysterieuze bewaker van het bos.

De figuur van Argote, genderloos en uit klei geboetseerd, stapt sierlijk vooruit – of achteruit? –, op – of van? – de sokkel, met geheven hoofd. In het Stadspark kruisen mensen van allerlei levenswandel elkaars pad. Uiteindelijk zijn we allemaal antipodes van elkaar. We stappen door de stad en door het leven op unieke, verschillende manieren, maar we hebben allemaal dezelfde grond onze voeten.

Over Iván Argote

Iván Argote (°1983, Colombia) is een beeldend kunstenaar gevestigd in Parijs. Hij maakt vooral sculpturen en videowerk. Toen Argote als tiener verhuisde naar Bogota, kwam hij voor het eerst in contact met historische monumenten. Toen is zijn interesse gewekt in onze relatie met deze beelden in de publieke ruimte, die op hun beurt in relatie staan met geschiedenis, traditie en macht. Dergelijke beelden ondersteunen het creëren van een nationale identiteit, ze staan symbool voor overwinningen uit het verleden. Alleen worden binnen dit narratief andere geschiedenissen vergeten. Op een speelse manier probeert Argote die vergeten geschiedenis opnieuw zichtbaar te maken, waardoor heden en verleden terug in verbinding staan.

Iván Argote stelde reeds tentoon bij o.a. Centre Pompidou, Parijs, Kunstverein Dortmund, Desert X, Coachella Valley en de São Paulo Biënnale. Hij was genomineerd voor de Prix Marcel Duchamp in 2022 en de Future Generation Art Prize in 2017. Zijn werk werd opgenomen in de collecties van o.a. Guggenheim Museum, New York, Centre Pompidou, Parijs, ASU Art Museum, Phoenix, CNAP (Centre National des Arts Plastiques), Parijs, Colección de Arte del Banco de la República, Bogotá, Kadist Foundation, San Francisco, Cisneros Fontanals Art Foundation, Miami, MACBA, Barcelona, en MUNTREF, Buenos Aires.

OVER KUNST IN DE STAD

Het tentoonstellingsprogramma van Kunst in de Stad bestaat uit kunstenaarsprojecten van verschillende schaal en tijdsduur. Wat deze projecten met elkaar verbindt, is dat ze een artistiek, beeldend antwoord formuleren op vragen over kunst in de publieke ruimte: Wat is de rol van monumenten vandaag? Hoe verhouden we ons tot collectiestukken uit het verleden, wanneer de maatschappelijke context waarin deze gemaakt werden sterk verschilt van de huidige samenleving?

Deze tijdelijke projecten zijn een manier om de bestaande, historische collectie in dialoog te brengen met hedendaagse perspectieven en kunstpraktijken. Ze zijn ook de ideale aanleiding om nieuwe doelen en ambities voor de publieke kunstcollectie van Antwerpen vorm te geven, om te investeren in jongere kunstenaars, en om vernieuwende stemmen aan het woord te laten binnen het lokale en regionale kunstenlandschap.

Tentoonstellingen in de stad verkleinen de afstand tussen publiek, kunst en kunstenaar. Vragen over het samenleven in een stedelijke context zijn dus nooit veraf. De tijdelijke projecten van Kunst in de Stad maken het mogelijk om in te spelen op actuele thema’s en om een internationaal referentiekader aan te halen.

Meer informatie over Kunst in de Stad – Middelheimmuseum

​PRAKTISCHE INFO

PUBLIEK FIGUUR #4
​Iván Argote – Antipodo
12.05.2023 – 19.05.2024
​Locatie: Stadspark, 2018 Antwerpen. De PUBLIEK FIGUUR sokkel staat nabij de speeltuin en de zijingang van het park aan de Quinten Matsijslei.

Headerbeeld: Iván Argote, Antipodo, 2023, courtesy Kunst in de Stad - Middelheimmuseum - Foto: Tom Cornille

​Voor de pers - een gesprek of interview met de kunstenaar of curator Kunst in de Stad kan u aanvragen bij:

Samuel Saelemakers Curator Collectie Kunst in de Stad | Curator Public Art Collection, Stad Antwerpen - Middelheimmuseum