Middelheimmuseum restaureert kunstwerk Dan Graham

Vanaf 16 september start de restauratie van ‘Belgian Funhouse’ van Dan Graham in het Middelheimmuseum. Het populaire paviljoen met de spiegelende glasplaten heeft na 16 jaar presentatie op een prominente plaats in het kunstpark intense zorgen nodig. Komende drie weken vervangt atelier Moker de 11 glaspartijen en de bijhorende haag.

Dan Graham ontwierp ‘Funhouse for children' oorspronkelijk voor het Sint-Jansplein in Antwerpen. Het kunstwerk raakte kort na de opening in 1998 al zwaar beschadigd. Wat later werd het zelfs definitief vernield. Omdat de glazen sculptuur in de openbare ruimte zo gevoelig bleek voor vandalisme, verhuisde de installatie in 2004 naar het Middelheimmuseum. Dan Graham veranderde de naam daarbij naar ‘Belgian Funhouse’.

Het paviljoen heeft een prominente plaats in het kunstpark van het Middelheimmuseum, een plaats die de kunstenaar zelf heeft uitgekozen. Het kunstwerk wordt intens beleefd door bezoekers van alle leeftijden: om te kijken, te zonnen, te spelen, te lezen, te mediteren enz.

Restauratie

Die intense beleving laat zijn sporen na. In 2016 werd het glas op verschillende plaatsen beschadigd. Ook weer en wind tastten langzaam en onopgemerkter het kunstwerk aan. De afgelopen jaren sijpelde regenwater tussen de drie lagen glas, wat storende vlekken opleverde.

In nauwe afstemming met de Vlaamse assistent van Dan Graham, architect Kris Kimpe, is het plan gemaakt voor een grondige aanpak van deze schade. De installatie wordt de komende drie weken volledig gerestaureerd door atelier Moker uit Boom, onder zijn supervisie.

De 9 gebogen en 2 vlakke glaspartijen zijn in meerdere of mindere mate beschadigd en worden allemaal samen vervangen. Zo zullen er ook geen kleurverschillen zijn. Dankzij het nieuwe hoogwaardige glas zijn de nieuwe platen resistenter. De bovenrand wordt bij de restauratie waterdicht gemaakt, voor extra duurzaamheid.

Ook de hagen, die deel uitmaken van het werk, worden vervangen door nieuwe planten. Zij hebben doorheen de jaren hun oorspronkelijke compacte vorm verloren. Dan Graham integreerde dit groene element in het kunstwerk omdat hij zag dat in België veel mensen hun tuin met een haag afsluiten.

Over de kunstenaar

Dan Graham (Urbana, Illinois, 1942) is een Amerikaanse allround kunstenaar. Hij is niet alleen beeldhouwer maar ook fotograaf, filmmaker en performancekunstenaar. Graham is vooral bekend voor zijn unieke buitenpaviljoenen met glanzende spiegelende glasplaten. Hierin ziet de bezoeker zichzelf en zijn omgeving gereflecteerd. Tegelijk kan hij waarnemen hoe hij zelf geobserveerd wordt.

In de paviljoenen die hij ontwerpt, verbindt Graham waarneming en moderne architectuur, twee thema’s die hem al sinds 1965, toen hij met schaalmodellen begon, bezighouden.

Graham verwerkt vaak zijn opvattingen over architectuur als afspiegeling van maatschappelijke structuren en neemt daarbij allerlei historische, sociale, culturele en ideologische aspecten in beschouwing. De kunstenaar schrijft ook over urbanisatie en andere fenomenen van sociale cultuur, zoals hedendaagse muziek en massamedia.

Planning van de werken

• Do 16/09 - wo 22/09: voorbereiding werf
  • Do 23/09: demontage glas
  • Vr 24/09 - 29/09: schoonmaak en nazicht
  • Do 30/09 - vr 01/10: plaatsing nieuw glas
  • Ma 04/10 - vr 08/10: afwerking, levering planten, grondwerken ​

Meer context

• Meer info over Belgian Funhouse vind je hier.
  • In het collectiepaviljoen kunnen bezoekers het schaalmodel van de eerste versie van het werk voor het Sint-Jansplein bekijken. Meer info over deze maquette vind je hier.
  • Cel Crabeels maakte over de lotgevallen van dit werk een film en de media-installatie 'Nearly Present Just Past', in samenwerking met Anne Daems en Jan Kempeneers, ook deel van de collectie van het Middelheimmuseum

Voor meer info:

Rafaelle Lelievre Pers en communicatie Middelheimmuseum & Kunst in de Stad