Middelheimmuseum en DE SINGEL blikken samen terug op succesvolle samenwerking COME CLOSER ​

Joan Jonas, Mirror Piece I & II (1969,2018-2019, 2024) © The Artist & Amanda Wilkinson Gallery – Photo: studio pramudiya, npi

Van 7 juni tot 29 september verkenden het Middelheimmuseum en DE SINGEL de ruimte tussen sculptuur en performancekunst. De groepstentoonstelling, performanceweekends en zaalvoorstellingen van COME CLOSER konden rekenen op veel belangstelling, bij jong en oud. Ruim 300.000 bezoekers vonden hun weg naar het Middelheimmuseum tijdens COME CLOSER. De samenwerking was een groot succes: bij het publiek, bij de kunstenaars en bij de organiserende partners.

Grote publieke belangstelling

Ondanks de vele regen bezochten ruim 300.000 bezoekers het Middelheimmuseum tijdens de duur van COME CLOSER (07.06 - 29.09.2024). Hierbij werd zowel een nationaal (93%) als een internationaal publiek (7%) bereikt. Een 5.000-tal toeschouwers woonden een voorstelling in DE SINGEL bij.

Bezoekers beleefden COME CLOSER op hun eigen ritme. Het programma nodigde uit om de tentoonstelling meermaals te bezoeken en telkens andere kunstwerken of performances te bekijken, zowel in het Middelheimmuseum als in DE SINGEL. Dertien COME CLOSER-hosts, die het publiek begeleidden en vragen beantwoordden, droegen bij aan deze flexibele en veelzijdige bezoekerservaring.

In COME CLOSER kon het publiek kennis maken met werken van bekende performancekunstenaars, zoals die van Amerikaans kunstenaar Joan Jonas, pionier van de (video-)performancekunst in de jaren 70. Kunstwerken werden ook uitgesproken door het publiek omarmd, zoals A Retrospective View of the Pathway (2024) van de Britse kunstenaar Roger Hiorns, die twee keer per dag een vrolijke schuimbubbel spoot in twee blauwe vaten. Het lichte schuim verleidde jong en oud om erin te spelen. Ook de schommel One, two, three, swing! (2024) van het Deens collectief SUPERFLEX, opgenomen in de collectie van het Middelheimmuseum, bracht bezoekers veel plezier. In DE SINGEL konden de voorstellingen Ophelia's got talent van Florentina Holzinger en Confessions van Stef Van Looveren op veel bijval rekenen.

Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur: "COME CLOSER bracht meer dan 300.000 bezoekers samen in Antwerpen voor een ongekende kunstervaring! Met een spannende mix van internationale én lokale kunstenaars, zorgden het Middelheimmuseum en DESINGEL voor een dynamische ontmoeting tussen werelden. COME CLOSER gaf het publiek toegang tot kunst zoals nooit tevoren, terwijl het ook lokaal talent een groter podium gaf om te schitteren. Een unieke viering van kunst en creativiteit die Antwerpen opnieuw op de culturele kaart zette!”

Nieuwe dynamieken tussen kunstenaars en performers

Voor COME CLOSER werden 37 nieuwe kunstwerken, performances en voorstellingen gecreëerd, vaak binnen internationale netwerken van partners en vertegenwoordigers van kunstenaars. Deze samenwerking, waarbij kunstenaars hun kennis uitwisselen, is eigen aan de kunsten. COME CLOSER heeft hier sterk op ingezet: door synergieën te stimuleren bij nieuwe creaties, door te werken met performers en door kunstenaars samen te brengen in artist talks.

In totaal namen 41 performers deel aan meer dan 80 performances. Daarbij leerden veel jonge kunstenaars, uit verschillende disciplines, van elkaar. Ze gaven in nieuwe opvoeringen ook oudere performances een nieuw elan. Dat was het geval voor de iconische werken Mirror Piece I & II (1969) en Mirror Check (1970) van kunstenaar Joan Jonas.

Tijdens vier artist talks in het Middelheimmuseum maakte het publiek kennis met verschillende kunstenaars. Die kwamen tijdens deze inhoudelijke gesprekken zelf tot interessante raakpunten en kruisbestuivingen over hun en elkaars werk.

Verrijkende samenwerking

COME CLOSER is het resultaat van een intense samenwerking tussen het Middelheimmuseum en DE SINGEL: zowel artistiek als organisatorisch. Door samen te werken rond sculptuur en performance, elk vanuit een eigen perspectief, daagden ze elkaars denkkaders en creatiemodellen uit.

De gezamenlijke artistieke selectie richtte zich op internationale én lokale kunstenaars, en de wisselwerking tussen beiden. COME CLOSER liet het publiek in Antwerpen kennismaken met kunst die het hier niet eerder kon beleven. Middelheimmuseum en DE SINGEL toonden en promootten tegelijkertijd lokaal en regionaal talent zodat de makers hun uitstraling vergrootten. Twee kunstenaars, Temitayo Ogunbiyi (1984, Nigeria) en Amanda Piña (1978, Chili) maakten voor beide instellingen verschillende kunstwerken.

Aan dit project werkten ook verschillende stadsdiensten van de Stad Antwerpen, lokale kunstenorganisaties en partners mee.

Website als actief archief

Van de performances werden korte montages gemaakt. De museumcuratoren gingen ook in gesprek met verschillende kunstenaars. De filmpjes, interviews en artist talks vind je terug op de website www.comecloser.be.

Bekijk hieronder de aftermovie:

Meer beelden vind je hier:

Website preview
Mediagalerij: COME CLOSER
79 afbeeldingen - Ontmoetingen tussen sculptuur en performance / Encounters in sculpture and performance <br> 07.06 - 29.09.2024 <br>Middelheimmuseum & DE SINGEL

Laura Kerstens

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen