Kunstwerk Puff Marshie staat weer op vertrouwde plek aan Fruithoflaan

De voorbije week werd het kunstwerk Puff Marshie (Antwerp Version, 2006) van de Japanse kunstenaar Yoshimoto Nara opnieuw opgesteld op zijn vertrouwde plek aan de Fruithoflaan in Berchem. Het door de buurt geliefde beeld werd weggehaald nadat het in februari vorig jaar onherstelbaar beschadigd raakte toen het van zijn sokkel werd geblazen door storm Eunice.

Opvallend beeld

Sinds 2007 kijkt het opvallende witte kunstwerk Puff Marshie uit over het kruispunt van de Fruithoflaan met de Grotesteenweg in Berchem. Tot een zware storm het beeld vorig jaar van zijn sokkel blies. De collectiebeheerders van Kunst in de Stad, de werking van het Middelheimmuseum die zorg draagt voor kunst in de openbare ruimte in Antwerpen, haalden het beeld weg voor restauratie.

Bij het schadeonderzoek bleek dat het beschadigde kunstwerk niet meer hersteld kon worden. De sculptuur werd aanvankelijk ook enkel gemaakt voor een tijdelijke tentoonstelling. Samen met de kunstenaar beslisten de collectiebeheerders om een nieuwe weerbestendige versie te maken zodat het vertrouwde kunstwerk opnieuw op dezelfde plek kan worden getoond. Eerder deze week werd het nieuwe beeld op zijn vertrouwde plek geplaatst.

Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur: "Puff Marshie keert terug naar Berchem! Yoshimoto Nara's vertederende kunstwerk herwint zijn plek aan de Fruithoflaan, waar het buurtbewoners opnieuw betovert met zijn unieke charme en enigma. Inmiddels is Puff de onbetwiste mascotte van de buurt en een publiekslieveling uit de collectie Kunst in de Stad. Dat is precies de kracht van kunst in de publieke ruimte: het beroert, ontroert en strijkt soms tegen de haren in — wat we gisteren niet meteen begrepen, drukken we vandaag warm tegen de borst."

Over het kunstwerk

Kunstenaar Yoshimoto Nara maakte Puff Marshie (Antwerp Version) voor de tentoonstelling ‘Lang Leve Beeldhouwkunst’ in het Middelheimmuseum in 2006. Het kunstwerk is een doorontwikkeling van een eerdere versie.

Nara is een internationaal bekende kunstenaar. Van zijn schilderijen en sculpturen zijn heel wat populaire commerciële gadgets afgeleid, die de kunstenaar razend populair maakten. Vreemd genoeg is die populariteit net het resultaat van de isolatie waarin hij is opgegroeid. Als kind op het platteland had hij geen andere artistieke stimuli dan strips, kinderboeken en tekenfilms. Het inspireerde hem tot sterk vereenvoudigde vormen, gevoed door onder meer traditionele gekleurde houtgravures uit Japan, en later ook door technieken van de westerse kunst.

Kinderen kunnen heel lief en schattig zijn, met hun zachte kleurtjes en dromerige houdingen. Toch zijn ze volgens de kunstenaar zelden zomaar onschuldig. Misschien zijn ze het ergens niet mee eens. Of maken ze zich zorgen? Misschien zinnen ze wel op wraak? Dat zie je ook bij Puff Marshie. Ook al is het meisje wat eenzaam, met zo’n kolossaal hoofd en grimmige grimas heeft niemand medelijden met haar.

Evi Van der Planken, districtsburgemeester Berchem: "Met de terugkeer van ‘onze’ Puff Marshie op de Fruithoflaan keert een geliefde mascotte terug naar de buurt. Sinds de plaatsing in 2006 heeft het standbeeld een speciale plek ingenomen in het hart van de buurtbewoners, en de komst van deze vernieuwde versie, speciaal ontworpen door de kunstenaar, doet ons veel plezier.”

Foto's van Puff Marshie (Antwerp version) van kunstenaar Yoshimoto Nara zijn beschikbaar voor de pers in de mediagalerij © Tom Cornille.

Laura Kerstens

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen