Inhuldiging kunstwerk van Bernd Lohaus in het Zuidpark

Woensdag 9 oktober 2024 werd de sculptuur Ohne Titel (2007) van de Belgisch-Duitse kunstenaar Bernd Lohaus ingehuldigd in het Zuidpark. Het ensemble van drie sculpturen in brons, in de vorm van drie transportpalletten, herinnert aan de geschiedenis van de havenstad en draagt bij aan de betekenis van dit net vernieuwde stadsdeel.

Het kunstwerk is ook een eerbetoon aan de Belgisch-Duitse kunstenaar Bernd Lohaus (1940-2010) die woonde en werkte in Antwerpen. Zijn vrouw Anny De Decker had in de jaren ‘60 en ‘70 de beroemde avant-garde kunstgalerij Wide White Space op het Zuid. Ze vertegenwoordigde kunstenaars die voor die tijd erg vernieuwend waren, zoals Marcel Broodthaers, Panamarenko, Joseph Beuys, Carl Andre, Lawrence Weiner en Christo, en die later uitgroeiden tot iconen van de eigentijdse kunst.

Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur: "Ohne Titel van Bernd Lohaus is niet zomaar een kunstwerk. Het draagt een unieke betekenis, zowel binnen het oeuvre van Lohaus als in onze stad. Het beeld is een drager van verhalen, het roept de bedrijvigheid van de historische dokken aan de Vlaamse- en Waalsekaai op. Vandaag geven we het werk een vaste plek in het vernieuwde Zuidpark – een plek doordrongen van het verleden en de toekomst, en bovenal de geest van Bernd Lohaus zelf. Met dit werk brengen we hulde aan een groot kunstenaar die een blijvende invloed heeft op de kunstscene in onze stad."

Over het kunstwerk

Ohne Titel (2007) is een ensemble van drie sculpturen in brons. De herkenbare vorm van de transportpalletten herinnert aan de geschiedenis van de havenstad en draagt bij aan de betekenis van dit net vernieuwde stadsdeel. De beelden lijken achtergelaten in de tijd, een verstild memento mori van het verleden.

Tegelijk roept het motief van de transportpallet ook vandaag nog een idee op van activiteit en beweging, zoals ook bewoners en bezoekers vandaag het park doorkruisen en deel uitmaken van het dynamische stadsleven.

Bernd Lohaus maakte niet veel kunstwerken in brons. Dit werk neemt dan ook een bijzondere plaats in zijn oeuvre in. Ohne Titel (2007) vormt een belangrijke aanvulling op de werken van deze kunstenaar die vandaag al aanwezig zijn in Antwerpen, in onder andere de collecties van het M HKA en het Middelheimmuseum. Het werk van deze internationaal gerenommeerde kunstenaar draagt bij tot de internationale uitstraling van het nieuwe Zuidpark.

Over de kunstenaar

Bernd Lohaus (1940, Dusseldorf – 2010, Antwerpen) woonde en werkte sinds 1966 in Antwerpen, in een historisch pand te Vlaamsekaai 46, op het Zuid. De postindustriële Scheldekaaien van de jaren ’70 en ’80 waren voor hem een belangrijke inspiratiebron. Daarin vond hij zijn belangrijkste materiaal: houten balken, stenen en touw. Het oeuvre van Lohaus is daardoor rechtstreeks verbonden met de havenstad Antwerpen (en het Zuid in het bijzonder) waar goederen, mensen, talen en ideeën toestroomden.

Vanuit dat idee runde hij samen met zijn echtgenote Anny De Decker de avant-garde galerie Wide White Space (1966-’76). Ze toonden er — vaak als eerste — vernieuwend werk van kunstenaars als Daniel Buren en Joseph Beuys.

Het werk van Lohaus behoort tot collecties van musea in binnen- en buitenland, o.a. M HKA, SMAK, Middelheimmuseum, Van Abbemuseum (NL) en Fonds national d’art contemporain (FR).

Dit project kwam tot stand met de steun van Anny De Decker, Stella en Jonas Lohaus, en Gallery Sofie Van de Velde. Kunst in de Stad, de werking van het Middelheimmuseum die kunst in de openbare Antwerpse ruimte beheert, staat in voor de plaatsing en het beheer van het kunstwerk.

Foto's van Ohne Titel (2007) van kunstenaar Bernd Lohaus zijn beschikbaar voor de pers in de mediagalerij - Foto's: Tom Cornille.

Laura Kerstens

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen