Publiek Figuur #3: Mekhitar Garabedian in het Stadspark Antwerpen

26 mei 2022 - 7 mei 2023

Voor de reeks Publiek Figuur nodigt Kunst in de Stad jaarlijks een hedendaagse kunstenaar uit om een nieuw werk te maken vertrekkende van de vraag: Wie of wat zetten we vandaag op een sokkel?

In tegenstelling tot de twee voorgaande edities, koos de in Antwerpen wonende kunstenaar Mekhitar Garabedian ervoor om deze vraag niet te beantwoorden met een figuratief werk, maar met een semi-abstracte sculptuur. Import-Export, Friperie bestaat uit volumes die gestapeld zijn op de klassieke stenen sokkel: afgietsels van samengeperste balen tweedehandskledij.

Tijdens zijn jeugd waren deze balen erg vertrouwd voor Garabedian: zijn vader runde een internationale exporthandel in tweedehandskleding (la fripe in het Frans). Zijn grootvader aan vaders kant was voddenhandelaar in Aleppo, Syrië. Vertrekkende vanuit deze familiegeschiedenis kan dit nieuwe beeld begrepen worden als een ingetogen ode aan de voorvaderen van de kunstenaar en het werk dat ze deden om hun families te ondersteunen. De sokkel wordt hier niet gebruikt om bekende figuren of grootse verhalen uit het verleden te eren, maar om een verhaal te vertellen over familie, diaspora en veerkracht.

“Met Publiek Figuur verwelkomen we elk jaar een verrassend nieuw kunstwerk in het Stadspark. Zo ontstaat er een dynamische aanwezigheid van kunst in onze publieke ruimte en kunnen we blijven genieten van de unieke antwoorden die kunstenaars formuleren op de urgente vraag naar de betekenis van monumenten en standbeelden.” – Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur stad Antwerpen

Naast de persoonlijke lading van het kunstwerk roepen de materiaalkeuze (beton) en de uitvoering (identieke vormen) ook vragen op over de anonieme en onderdrukkende aard van het geglobaliseerde kapitalisme. Waar Westerse tweedehandskledij enkele decennia geleden nog een waardevol product was voor ontwikkelingslanden, is deze markt vandaag volledig ingestort door de goedkope productie van nieuwe (wegwerp)kledij in lageloonlanden.

PUBLIEK FIGUUR is geïnitieerd en samengesteld door Samuel Saelemakers, Curator Collectie Kunst in de Stad, Middelheimmuseum.

​OVER MEKHITAR GARABEDIAN

Mekhitar Garabedian is een beeldend kunstenaar geboren in 1977 in Aleppo, Syrië. Door gebruik te maken van een verscheidenheid aan media, zoals tekeningen, video, fotografie en installaties, putten veel van Garabedian's werken uit zijn ervaring als immigrant. Garabedian maakt in zijn werk gebruik van de humor en poëtische kwaliteiten die hij tussen talen, culturen en geschiedenissen vindt. Net zoals zijn persoonlijke diasporageschiedenis gelaagd is, echoot in zijn werk een veelvoud aan verwijzingen naar literatuur, muziek, filosofie en beeldende kunst.

Garabedian is ook postdoctoraal onderzoeker en docent aan KASK/School of Arts.

OVER KUNST IN DE STAD

Het tentoonstellingsprogramma van Kunst in de Stad bestaat uit kunstenaarsprojecten van verschillende schaal en tijdsduur. Wat deze projecten met elkaar verbindt is dat ze een artistiek, beeldend antwoord formuleren op vragen over kunst in de publieke ruimte: Wat is de rol van monumenten vandaag? Welke figuren verdienen het om op een sokkel in de stad te staan? Hoe verhouden we ons tot collectiestukken uit het verleden, wanneer de maatschappelijke context waarin deze gemaakt werden sterk verschilt van de huidige samenleving?

Deze tijdelijke projecten zijn een manier om de bestaande, historische collectie in dialoog te brengen met hedendaagse perspectieven en kunstpraktijken. Ze zijn ook de ideale aanleiding om nieuwe doelen en ambities voor de publieke kunstcollectie van Antwerpen vorm te geven, om te investeren in jongere kunstenaars, en om vernieuwende stemmen aan het woord te laten binnen het lokale en regionale kunstenlandschap.

Tentoonstellingen in de stad verkleinen de afstand tussen publiek, kunst, en kunstenaar. Vragen over het samenleven in een stedelijke context zijn dus nooit veraf. De tijdelijke projecten van Kunst in de Stad maken het mogelijk om in te spelen op actuele thema’s en om een internationaal referentiekader aan te halen.

Meer informatie over Kunst in de Stad – Middelheimmuseum

​PRAKTISCHE INFO

PUBLIEK FIGUUR #3
​Mekhitar Garabedian – Import-Export, Friperie
​26.05.2022 – 7.05.2023
​Locatie: Stadspark, 2000 Antwerpen. De PUBLIEK FIGUUR sokkel staat nabij de speeltuin en de zijingang van het park aan de Quinten Matsijslei.

Headerbeeld: Mekhitar Garabedian, Import-Export, Friperie, 2022 - Foto: Tom Cornille

​Voor de pers - een gesprek of interview met de kunstenaar of curator Kunst in de Stad kan u aanvragen bij: