Feestelijke inhuldiging nieuw kunstwerk Sammy Baloji

Vrijdag 3 juni 2022 om 15 uur, Cockerillkaai, 2000 Antwerpen

Beeldend kunstenaar Sammy Baloji maakte op uitnodiging van Kunst in de Stad en met de steun van de Vlaamse overheid een nieuw kunstwerk voor de stedelijke collectie kunst in de publieke ruimte. Deze monumentale bronzen sculptuur, getiteld ‘The Long Hand’, krijgt een permanente locatie op de Cockerillkaai ter hoogte van de Zuidersluis. Het kunstwerk zal zo niet alleen mee het uitzicht bepalen van de vernieuwde Antwerpse Scheldekaaien, maar zal ook dienst doen als ontmoetingsplek.

‘The Long Hand’ omvat vele referenties die samenvloeien vanuit Baloji’s lezing van de Schelde als de toegangsweg van ‘hier’ naar ‘daar’, de verbinding tussen de stad en de wereld, maar ook tussen België en Congo, het geboorteland van de kunstenaar. Het beeld is een hedendaagse interpretatie van een lukasa (ofte ‘lange hand’), een artefact uit de Luba cultuur dat gebruikt wordt als geheugensteun bij de mondelinge overdracht van geschiedenis en kennis. Deze overdracht was steeds een sociaal gebeuren waarbij samenkomst en gedeelde reflectie van groot belang waren. Met ‘The Long Hand’ krijgt Antwerpen nu een kunstwerk dat iedereen uitnodigt samen te komen, te vertellen en te luisteren. Het is tevens het eerste werk van een Congolese kunstenaar dat een vaste plek krijgt in de publieke ruimte van de stad.

Meer informatie over het kunstwerk kan u hier lezen.

Op vrijdag 3 juni om 15 uur is iedereen van harte welkom op de feestelijke inhuldiging van dit kunstwerk door schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud en kunstenaar Sammy Baloji. Aansluitend zal Jean Kabuta een speciaal voor de gelegenheid geschreven kasàlà opvoeren, een lofdicht dat markante gebeurtenissen en personen viert.

Wenst u graag op 3 juni of voorafgaand, een interview met de kunstenaar of met curator Kunst in de Stad Samuel Saelemakers, of meer informatie over dit kunstwerk, contacteer dan [email protected].

Met de steun van de Vlaamse overheid

Afbeelding bovenaan: Grandhomme & Bennani, SB - Lukasa, schets, 14-01-2021