Dennis Tyfus. My Niece's Pierced Knees

Middelheimmuseum verwelkomt Dennis Tyfus voor zijn eerste museale solotentoonstelling

My Niece’s Pierced Knees is de eerste museale solotentoonstelling van de Antwerpse kunstenaar Dennis Tyfus (°1979). Na zijn bijdrage aan de groepstentoonstelling Experience Traps met de nieuwe sculptuur De Nor trekt Tyfus nu dwars door het beeldenpark van het Middelheimmuseum een heel eigen spoor. Hoewel deze tentoonstelling voornamelijk nieuw werk toont en dus geen retrospectieve is, leest het geheel toch als de stand van zaken van een wonderlijke en eigenzinnige artistieke praktijk, als de samenvatting van twintig jaar “iets doen”, zoals de kunstenaar het soms zelf omschrijft.

"Dennis Tyfus is een kunstenaar wiens werk gekenmerkt wordt door een sterke eigenheid in een grenzeloze verscheidenheid. Dus waar kon zijn eerste museale solotentoonstelling beter doorgaan dan in het Middelheimmuseum? In een museum dat niet begrensd wordt door vier muren en dat bovendien even veelzijdig is als de talenten van Dennis." Caroline Bastiaens, schepen voor cultuur

Dennis Tyfus kennen we vooral als een kunstenaar met een grote zelfredzaamheid en zelforganisatie, die naast een sterke lokale verankering en verbondenheid met de Antwerpse kunst- en muziekwereld de voorbije jaren ook een substantieel internationaal netwerk heeft uitgebouwd. Zijn werk vindt zijn basis in een tomeloze tekenpraktijk en een voorliefde voor taal en woord, maar de vorm waarin het verschijnt is zeer divers. Het werk is constant in beweging. Het sculpturale aspect van Tyfus’ werk is de manier waarop het heel zorgvuldig en bewust omgaat met de ruimte die het inneemt. Tyfus’ werk is dan ook letterlijk overal, en heel vaak in de publieke ruimte. Naast flyers en posters, tekeningen, schilderijen en performances maakt hij ook installaties, sculpturen, video’s, vinylplaten, concerten, t-shirts, magazines, boeken en tatoeages. Via zijn label Ultra Eczema, dat ondertussen 250 releases telt, integreert Tyfus invloeden en interesses in zijn eigen artistieke praktijk en houdt hij in het kluwen van zijn eigen artistieke praktijk de tel bij.

Perstekst.pdf 65 KB

PRAKTISCH

Dennis Tyfus. My Niece's Pierced Knees
​27.10.2018 - 17.03.2019

​Feestelijke opening op zaterdag 27 oktober

​13.00 uur: boekpresentatie met gesprek tussen Dennis Tyfus en Nico Dockx
​14.30 uur: officiële opening van de tentoonstelling
​16.00 – 18.00 uur: rondleiding in de tentoonstelling door museumgidsen
​19.00 uur: performance door Richard Youngs (UK)
​20.30 uur: performance door Sven-Åke Johansson (SE)
​21.30 uur: Party met DJ Daniël de Wereldvermaarde Botanicus & DJ Nico Vegas

​Middelheimmuseum

​Middelheimlaan 61
​2020 Antwerpen
​03 288 33 60
​www.middelheimmuseum.be

Prijs
​Gratis

Openingsuren
​Oktober tot en met maart 10.00 - 17.00 uur
​Gesloten op maandag, 01.11, 25.12 en 01.01

Gratis bij de tentoonstelling
​- Bezoekerstekst

Bezoekerstekst.pdf 1 MB

- Introfilm
​- Rondleidingen op zondagmiddag, zonder reservatie (voor volwassenen en voor gezinnen met kinderen van 6-12 jaar): 11.11, 09.12, 13.01, 10.02, 10.03, van 14.00 tot 16.00 uur.

Te koop in de museumshop
​Boek "I know this sounds quite ridiculous but I just follow the line". Nico Dockx talks with Dennis Tyfus 12.07.2017 - 12.07.2018

Rondleidingen voor groepen en scholen
​Reservatie via Visit Antwerpen, 03 232 01 03 - [email protected]