De dag dat ik een kunstwerk werd

Judith van den Berg

Het Middelheimmuseum stelt voor:  ‘De dag dat ik een kunstwerk werd’, een bijzonder en interactief project van de Nederlandse kunstenaar Judith van den Berg. Gedurende drie weekends in augustus en september maakt Judith van den Berg één groot kunstwerk van het museum en iedereen die erin aanwezig is.

Hoe kijken wij ergens tegenaan? Hoe is onze manier van omgaan met bepaalde dingen? Judith van den Berg toont met haar werken dat onze manier van kijken vol zit met allerlei afspraken. Ze ontwikkelt graag variaties op die afspraken, waarna ze ons uitnodigt die variaties uit te proberen. Net alsof er naast de doorgaande weg ineens een nieuwe weg is ontstaan.

Bezoeker wordt kunstwerk

Het Middelheimmuseum inspireerde Judith van den Berg tot een speciaal project.

“De beelden in het museum spreken heel direct aan. En het zijn er veel. Verder zijn er altijd mensen, die dwalen bijvoorbeeld rustig tussen de beelden door, fietsen door het park, spelen op het gras, of maken een dagelijkse ronde met hun hond. Het park zelf, de omvang, de bomen, paden en watertjes, maken het rustig en sereen. Het is een heel vanzelfsprekend geheel. Ook de aanwezige mensen, zowel bezoekers als suppoosten, zou je kunnen zien als onderdeel van het museum. Als je je verbeelding aan het werk zet, veranderen de mensen die er lopen, stilstaan, rennen en fietsen voor je ogen in bewegende kunstwerken. Ze hoeven daar niets voor te doen, ze zijn het automatisch, gewoon door zichzelf te zijn.” - Judith van den Berg

‘Figuur met hond nr 7’

Deze visie – bezoeker wordt kunstwerk door aanwezig te zijn – resulteerde in het tijdelijk kunstproject ‘De dag dat ik een kunstwerk werd’. Gedurende drie weekends in augustus en september worden bezoekers aan de verschillende toegangen tot het museum onthaald door speciale medewerkers. Deze medewerkers geven uitleg en helpen bezoekers een titel kiezen voor zichzelf. De titels staan vermeld op metalen bordjes. Net zoals de titelbordjes die in het museum informatie geven bij de tentoongestelde werken. Bezoekers bevestigen hun titel met een magneetje. Titels zijn eenvoudig en objectief, genre ‘Figuur’ of ‘Moeder met kind’. De toevoeging van een nummer, bijvoorbeeld ‘Figuur met hond nr.7’ maakt elke titel, en dus ook elk kunstwerk, uniek. Zo uniek, dat de titel die gekozen is ook met de bezoeker mee naar huis mag.

Onderdeel van het geheel

Bezoekers vervullen in dit project  – door gewoon zichzelf te zijn – meerdere functies. Zij zijn een bron van inspiratie (voor andere bezoekers) en worden onderdeel van het grote geheel dat ‘De dag dat ik een kunstwerk werd’ wil bereiken. Uiteraard zijn bezoekers tegelijkertijd ook toeschouwer. Maar allerbelangrijkst: iedereen die deelneemt aan het project imiteert geen kunstwerk, maar is een kunstwerk. Rondlopende fotografen leggen het project vast. Een aantal van de foto’s worden voorgesteld in een publicatie die wordt uitgebracht naar aanleiding van dit project. Bezoekers worden uitgenodigd hun eigen foto’s te delen via #dedaginmiddelheim.

Bewust kijken

Het werk van Judith van den Berg valt op door de ‘tegendraadse’ benadering van alles wat algemeen als vanzelfsprekend wordt beschouwd en door een directe communicatie met haar publiek. Ze observeert situaties met een nauwkeurige blik, waarna ze die observaties kneedt tot er iets nieuws ontstaat. Dat nieuwe implanteert zij in ons systeem, zodat dat systeem zachtjes ontregeld wordt. Ze vraagt mensen even bewust afstand te doen van hun eigen blik, hun eigen visie. Op die manier wil ze verwarring scheppen en vragen uitlokken. Het durven te twijfelen aan eigen overtuigingen en zienswijzen is volgens deze kunstenaar een broodnodige eigenschap van elke mens.

Meerdere verschijningsvormen

‘De dag dat ik een kunstwerk werd’ is een tijdelijk project gemaakt op maat van het Middelheimmuseum. Van den Berg werkt wel vaker zo: tijdelijke projecten op maat gemaakt voor een bepaalde locatie. Dat kan een tentoonstellingsruimte zijn, maar net zo goed een plek die op het eerste zicht niets met kunst te maken heeft. Het werk van Judith van den Berg doet zich in allerlei verschijningsvormen aan ons voor. Bijvoorbeeld als video, als foto, als gebeurtenis waar je plotseling deel van uitmaakt, als tekening, brief, beeld of boek.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd op het startmoment in aanwezigheid van de kunstenaar op zaterdag 26 augustus om 11 uur aan de hoofdingang van het Middelheimmuseum, Middelheimlaan 61, 2020 Antwerpen.

Graag een seintje indien je langskomt via [email protected]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Judith van den Berg houdt op 2 september om 17 uur een lezing over haar werk.

Naar aanleiding van De dag dat ik een kunstwerk werd wordt een publicatie uitgebracht met foto’s van het project en teksten van museumdirecteur Sara Weyns en Judith van den Berg.

Bezoekers kunnen hun foto delen op Instagram met #dedaginmiddelheim

Dit project werd mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van CBK Rotterdam

Contacteer ons
Rafaelle Lelievre Pers en communicatie Middelheimmuseum, Stad Antwerpen