CONGOVILLE

Hedendaagse kunstenaars bewandelen koloniale sporen

29 mei - 3 oktober 2021

Op de plek waar in 1920 de Koloniale Hogeschool werd opgericht, bevinden zich vandaag zowel het Middelheimmuseum als de Universiteit Antwerpen. Iets meer dan honderd jaar later vormt dit de aanleiding voor het Middelheimmuseum om de sporen van de koloniale geschiedenis van de site te onderzoeken en leesbaar te maken. Het doet dit door nieuw historisch onderzoek samen te brengen met hedendaagse kunstperspectieven.

Gastcurator Sandrine Colard hanteert Congoville als een verzamelnaam voor fysieke en mentale sporen uit het koloniaal verleden in België. Deze sporen zijn vaak in het volle zicht verborgen, en ​ werken bewust of onbewust nog door in de samenleving van vandaag. De bredere Middelheimsite speelde een centrale rol in de koloniale organisatie en opleiding in België en maakt dus ook deel uit van deze onzichtbare stad. In dit project gaat het over een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes, maar ook over ervaringen van mensen van Afrikaanse herkomst in België.

Vijftien internationale kunstenaars bewonen deze imaginaire stad Congoville waarin ze de bezoeker rondleiden over de Middelheim-site. Ze wandelen als ‘zwarte flaneurs’ door heden en verleden en gidsen ons in een zoektocht om opnieuw een open en gedeelde publieke ruimte te verbeelden. Ze brengen vanuit hun artistieke praktijk andere, nieuwe perspectieven op een historisch verhaal van kolonialisme dat vaak nog te eenduidig verteld wordt. Samen met Leuven University Press publiceert Middelheimmuseum een omvangrijke tentoonstellingscatalogus waarin naast interviews met de kunstenaars ook een veelvoud aan auteurs, academici en experts in- en uitzoomen op het project.

“De kunstenaars maken de sporen van het koloniale verleden, verweven met die van de Middelheimsite, niet alleen zichtbaar. Ze laden de site bovendien op met nieuwe betekenissen en nieuwe mogelijkheden.” - Nabilla Ait Daoud, Schepen voor cultuur stad Antwerpen, 2020

​Curator:
Sandrine Colard (BE/US)

​Kunstenaars:
Sammy Baloji (BE/DRC), Bodys Isek Kingelez (DRC), Maurice Mbikayi (DRC), Jean Katambayi (DRC), KinAct Collective (DRC/FR/NL/BE), Simone Leigh (US), Hank Willis Thomas (US), Zahia Rahmani (ALG), Ibrahim Mahama (GH), Ângela Ferreira (PT/MZ/SA), Kapwani Kiwanga (CAN), Sven Augustijnen (BE), Pascale Marthine Tayou (CAM/BE), Elisabetta Benassi (IT), Pélagie Gbaguidi (BEN).

Persbeelden vind je hier - Andere beelden (details, staand/liggend) zijn beschikbaar op aanvraag.

Perstekst Perstekst_NL.pdf - 91 KB Curatorial statement by Sandrine Colard Curatorial Statement Middelheim.docx - 20 KB Publieksaanbod Publieksaanbod.pdf - 104 KB Biografieën Bios_NL.pdf - 403 KB

​Praktische info

Congoville. Hedendaagse kunstenaars bewandelen koloniale sporen
​29.05 - 3.10.2021

Middelheimmuseum
​Middelheimlaan 61
​2020 Antwerpen
​03 288 33 60
[email protected]

Gratis toegang. De expo toont kunstwerken die zowel buiten als op drie binnenlocaties staan opgesteld. Wegens de geldende coronamaatregelen werken we met reserveringen voor onze binnenruimtes. Om de volledige tentoonstelling te bezoeken, dien je dus te reserveren. Dit kan via www.middelheimmuseum.be/congoville.

Lees hier meer over de COVID-19 maatregelen in het Middelheimmuseum en de algemene bezoekersinformatie: https://www.middelheimmuseum.be/nl/coronavirus.

Rafaelle Lelievre Pers en communicatie Middelheimmuseum & Kunst in de Stad
Nadia De Vree Perscommunicatie Cultuur, Stad Antwerpen

Foto: Pascale Marthine Tayou, Colored Stones (detail), 2018. Courtesy the artist and Galleria Continua, exhibition view Hedges, Edges, Dirt - ICA / VCU, Richmond, USA, 2018 © ADAGP, Paris. Photo by David Hunter Hale for ICA / VCU.

Over Middelheimmuseum

Het Middelheimmuseum is een unieke plek waar het verrassende samenspel tussen kunst en natuur voor bijzondere ervaringen zorgt. Het openluchtmuseum toont moderne en hedendaagse kunst in een groene parkomgeving. Stukken van onder meer Auguste Rodin, Henry Moore, Rik Wouters, Isa Genzken, Chris Burden, Ana Mendieta, Jean Katambayi, Barbara Hepworth, Bruce Nauman, Germaine Richier, Pascale Marthine Tayou… geven een uniek overzicht van meer dan honderd jaar beeldende kunst.

Jaarlijks nodigt het museum gerenommeerde of beloftevolle kunstenaars uit. Los van de 'white cube' van een museumzaal gaan zij in interactie met de eindeloze mogelijkheden van de parkruimte en de bestaande collectie. Dit stimuleert hen tot nieuw werk op maat van het Middelheimmuseum. Het museum werkte al samen met o.m. Berlinde De Bruyckere, Kapwani Kiwanga, Camille Henrot, Ulla von Brandenburg, Jeremy Deller, Sammy Baloji, Michel Francois, …

Met jaarlijks ongeveer 400.000 bezoekers is het gratis toegankelijke Middelheimmuseum een laagdrempelige toegangspoort tot moderne en hedendaagse beeldende kunst, voor jong en oud, van natuurliefhebber tot expert, kortom iedereen die wil leren over, zich wil laten inspireren door, of gewoonweg wil genieten van beeldhouwkunst in een prachtig museumpark. Cultuur en recreatie zijn er optimaal samengebracht.

Het Middelheimmuseum in beeld:

Onder de noemer Kunst in de Stad wordt vanuit het Middelheimmuseum de stedelijke publieke kunstcollectie beheerd, uitgebreid en onderzocht.

Daarnaast worden er vanuit Kunst in de Stad ook tijdelijke kunstprojecten in de stad opgezet en wordt er onderzoek verricht naar de geschiedenis en maatschappelijke betekenis van kunst in de openbare ruimte in Antwerpen en daarbuiten. Kunst in de Stad verleent ook advies aan andere stedelijke diensten en publieke opdrachtgevers over nieuwe kunstcreaties.

Met de steun van: Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse Overheid

Middelheimmuseum