COME CLOSER

Middelheimmuseum en DE SINGEL brengen sculptuur en performance dichter bij elkaar

Middelheimmuseum en DE SINGEL verkennen deze zomer samen de ruimte tussen sculptuur en performancekunst aan de hand van COME CLOSER (07.06 — 29.09.2024). Een groepstentoonstelling, vier performanceweekends en verschillende performances en voorstellingen zorgen voor een zomer lang activiteiten waarbij het publiek veel meer is dan toeschouwer alleen.

Programma in verschillende ritmes

COME CLOSER vindt plaats in het Middelheimmuseum en in kunstenhuis DE SINGEL. Van 7 juni tot 29 september loopt in het museum een groepstentoonstelling met een groot aantal werken, waarbij ook heel wat werken die speciaal voor deze expo zijn gecreëerd. Elke maand is er ook een performanceweekend met live performances en een artist talk. De hele zomer lang is er ook een mooi publieksprogramma met rondleidingen voor jong en oud, en een inloopatelier voor families. ​

DE SINGEL programmeert in juni en september verschillende performances en voorstellingen en een groot slotfeest.

Deze samenwerking brengt sculpturen, voorstellingen, installaties en performances samen van een 25-tal kunstenaars uit binnen- en buitenland. Die hebben veel met elkaar gemeen: sculpturen in brons en steen maken immers dezelfde levende processen door als de lichamen van performers. Kunstenaars in COME CLOSER vervangen het object op de sokkel door een levend lijf. Verschillende beelden in de tentoonstelling zijn veranderlijk en zelfs vloeibaar.

“COME CLOSER brengt twee grote Antwerpse instellingen samen in één programma dat de verschillende raakpunten tussen sculptuur en performance verkent. Je kan de tentoonstelling rustig meerdere keren bezoeken, genieten van de prachtige omgeving en telkens iets anders bekijken. Maar je kan ook intensief in het programma duiken, en in één weekend heel wat verschillende performances en kunstwerken ontdekken, zowel in het Middelheimmuseum als in DE SINGEL. Die verschillende ontmoetingen tussen sculptuur en performance maken het programma zo boeiend: in het kunstpark en op de planken.” ​ — Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur stad Antwerpen

Actief betrokken

De kunstenaars leveren niet zomaar afgewerkte kunstwerken die nu worden getoond, maar ze blijven zelf betrokken of nodigen andere makers uit om hun werk te vervolledigen. Ze vragen eenzelfde betrokkenheid van het publiek, dat niet zomaar een passieve rol speelt, maar zelf ook actief aan het creatieproces kan deelnemen.

Zo zegt COME CLOSER niet alleen iets over de kunst van vandaag, maar ook over ons leven van elke dag. Want ook in de vele interacties die we aangaan, dagelijks, nemen we telkens andere rollen op. Tegelijk altijd onszelf, zijn we ook altijd een beetje iemand anders: online of niet, tussen collega’s, bij onze ouders, bij vrienden. Het is 'performen' in voortdurende uitwisseling met onze omgeving, en onderhevig aan allerlei factoren.

De installaties en performances in deze tentoonstelling nodigen je uit om keuzes te maken. Net zoals je dit voortdurend doet in je dagelijks leven. Bij elk contact maken we beslissingen. Stappen we elkaar voorbij of gaan we in gesprek? Laten we onszelf kennen, of houden we wat achter de hand? Altijd in interactie met anderen, met onze omgeving en met de maatschappij, performen we allemaal onze levens. COME CLOSER is een speelse uitnodiging om uit onze rol te vallen, en een nieuwe uit te proberen.” ​ — Sara Weyns, directeur Middelheimmuseum

Verschillende premières

In het Middelheimmuseum komen belangrijke hedendaagse klassiekers samen: sculpturen van Isamu Noguchi en Hew Locke, en uitvoeringen van historische performances als die van Joan Jonas.

Daarnaast zijn er heel wat premières van sculpturen en performances die speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt zijn: onder andere Monsters Assembly, Amanda Piña, Chloë Bass, Tuur & Flup Marinus & Ariadna Estalella Alba, Liliane V., Kiluanji Kia Henda en Paul Kindersley. Zij ontwikkelden niet alleen nieuwe installaties, maar ook nieuwe performances.

Joan Jonas, Isabelle Andriessen, Zuzanna Czebatul en Monika Grabuschnigg leverden eveneens nieuwe sculpturen voor de tentoonstelling. Van andere werken, waaronder die van Dries Depoorter, Roger Hiorns en Andrés Jaque werden nieuwe versies gemaakt, aangepast aan de context waarin ze getoond worden en aan de nieuwe connecties met het publiek.

Dennis Tyfus programmeert vier performance-avonden in De Nor, een installatie die deel uitmaakt van de Middelheimcollectie. De installaties van Sarah & Charles en van SUPERFLEX, en de performance van Ula Sickle werden eerder al verworven voor de Middelheimcollectie. Ze worden nu voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

DE SINGEL presenteert de wereldpremière van Stef Van Looverens Confessions, hun eerste solo performance, en Florentina Holzinger brengt de première van haar nieuwste totaalspektakel Ophelia’s got talent.

De kunstenaar Temitayo Ogunbiyi (1984, Nigeria), die ook een nieuw werk toont in het Middelheimmuseum, maakte een kunstinstallatie met een sculptuur, een kruidentuin en speelstructuren voor het voorplein van DE SINGEL. You will find companionship in greener grounds vormt een onderdeel van het On Sculpture-parcours van permanente kunstwerken.

"Een artistiek project dat inzet op zowel sculpturen als performancekunst is uitzonderlijk. Het biedt het publiek de unieke mogelijkheid om meerdere gezichten van een kunstenaar te ontdekken. Kunstenaars werken vaak op het snijvlak van meerdere disciplines. Zo kan je tijdens COME CLOSER de Chileens-Mexicaans-Oostenrijkse kunstenares Amanda Piña ontdekken. Haar werk bestaat uit zowel choreografisch onderzoek, als uit schilderkunst en beeldend werk, tot publicaties over wat zij bedreigde menselijke bewegingspraktijken noemt. COME CLOSER is een uitnodiging om het boeiende multidisciplinaire landschap te verkennen en te ervaren." Hendrik Storme, artistiek en algemeen directeur DE SINGEL

Samenwerking tussen twee buren

Het Middelheimmuseum en De SINGEL zijn buren van elkaar. Op de landkaart en in de kunsten. Het museum met zijn kunstpark richt zich op evoluties binnen de sculptuur, in het museum en in de stad. Het kunstenhuis vol theater, muziek, dans en architectuur tast af wat sculpturen in de publieke ruimte vandaag kunnen zijn. Op beide plekken ontmoeten hedendaagse sculptuur en performance elkaar. In zowel het museum als het kunstenhuis worden de bewoners en bezoekers van deze stad, en de kunstenaars van deze tijd, aan elkaar voorgesteld. Deze tentoonstelling brengt niet alleen publiek en kunstenaar, maar ook beide instellingen nog dichter bij elkaar.

Deelnemende kunstenaars

• Liliane V.

Praktisch

COME CLOSER
​Ontmoetingen tussen sculptuur en performance
​07.06 - 29.09.2024
​Middelheimmuseum en DE SINGEL

De tentoonstelling in het Middelheimmuseum is gratis.
​De meeste performances zijn gratis, maar voor sommige moet je reserveren. ​

​Info en tickets op www.comecloser.be

Info voor de pers

Save the date: perspreview van COME CLOSER op woensdag 5 juni

Hier vindt u persbeelden.

Bijlage 1 - Overzicht performanceweekends en voorstellingen.docx 15 KB Bijlage 2 - Publieksaanbod in het Middelheimmuseum.docx 14 KB

Voor meer info over dit persbericht:

Nadia De Vree Perscommunicatie Cultuur, Stad Antwerpen

Over Middelheimmuseum

Het Middelheimmuseum is een unieke plek waar het verrassende samenspel tussen kunst en natuur voor bijzondere ervaringen zorgt. Het openluchtmuseum toont moderne en hedendaagse kunst in een groene parkomgeving. Stukken van onder meer Auguste Rodin, Henry Moore, Rik Wouters, Isa Genzken, Chris Burden, Ana Mendieta, Jean Katambayi, Barbara Hepworth, Bruce Nauman, Germaine Richier, Pascale Marthine Tayou… geven een uniek overzicht van meer dan honderd jaar beeldende kunst.

Jaarlijks nodigt het museum gerenommeerde of beloftevolle kunstenaars uit. Los van de 'white cube' van een museumzaal gaan zij in interactie met de eindeloze mogelijkheden van de parkruimte en de bestaande collectie. Dit stimuleert hen tot nieuw werk op maat van het Middelheimmuseum. Het museum werkte al samen met o.m. Berlinde De Bruyckere, Kapwani Kiwanga, Camille Henrot, Ulla von Brandenburg, Jeremy Deller, Sammy Baloji, Michel Francois, …

Met jaarlijks ongeveer 400.000 bezoekers is het gratis toegankelijke Middelheimmuseum een laagdrempelige toegangspoort tot moderne en hedendaagse beeldende kunst, voor jong en oud, van natuurliefhebber tot expert, kortom iedereen die wil leren over, zich wil laten inspireren door, of gewoonweg wil genieten van beeldhouwkunst in een prachtig museumpark. Cultuur en recreatie zijn er optimaal samengebracht.

Het Middelheimmuseum in beeld:

Onder de noemer Kunst in de Stad wordt vanuit het Middelheimmuseum de stedelijke publieke kunstcollectie beheerd, uitgebreid en onderzocht.

Daarnaast worden er vanuit Kunst in de Stad ook tijdelijke kunstprojecten in de stad opgezet en wordt er onderzoek verricht naar de geschiedenis en maatschappelijke betekenis van kunst in de openbare ruimte in Antwerpen en daarbuiten. Kunst in de Stad verleent ook advies aan andere stedelijke diensten en publieke opdrachtgevers over nieuwe kunstcreaties.

Met de steun van: Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse Overheid

Middelheimmuseum